دانشکده حقوق
پایان نامه کارشناسی ارشد
گرایش حقوق عمومی
عنوان:
حقوق و اخلاق از دیدگاه امیل دورکیم و تحلیل آن
استاد راهنما:
آقای دکتر امیر نیک پی
استاد مشاور:
آقای دکتر اسدالله یاوری
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………..5-1
فصل اول: دورکیم و پوزیتویسم حقوقی …………………………………………………………………6
مبحث اول: بسترها و زمینه ی فکری دورکیم…………………………………………………………15-7
مبحث دوم: پوزیتویسم حقوقی دورکیم ……………………………………………………………. 15
– گفتار اول : مکتب تحققی- اثباتی( پوزیتویسم)…………………………………………………..18-16
– گفتار دوم : پوزیتویسم حقوقی………………………………………………………………….. 22-18
– گفتار سوم : نقد پوزیتویسم حقوقی……………………………………………………..25-23
فصل دوم: اخلاق دورکیم……………………………………………………………………………….26
مبحث اول: واقعیت اخلاقی…………………………………………………………………………..27
– گفتار اول:بررسی و شناخت واقعیت اخلاقی……………………………………………….28-27
-بند اول:جایگاه اخلاق در اندیشه ی دورکیم…………………………………………………..30-28
– بند دوم : خصایل و مشخصات واقعیت اخلاقی…………………………………………….. 34-30
– گفتار دوم : منشأ اخلاق، وجدان اجتماعی…………………………………………………. 41-35
– گفتار سوم:معیار ارزش های اخلاقی …………………………………………………….43-41
مبحث دوم: اخلاق حرفه ای………………………………………………………………….. 47-43
مبحث سوم: اخلاق مدنی………………………………………………………………….. 50-47
مبحث چهارم: اخلاق سکولار………………………………………………………………….. 50
-گفتار اول: اخلاق دینی………………………………………………………………….50
بند اول: تعریف اخلاق دینی………………………………………………………………….52-50
بند دوم: امکان شناسی مفهومی اخلاق دینی ……………………………………..54-52
-گفتار دوم: اخلاق سکولار………………………………………………………………….. 54
بند اول:سکولاریسم ………………………………………………………………………..56-54
بند دوم: لاییک یا سکولار؟………………………………………………………………. 60-56
-گفتار سوم: سکولاریسم اخلاقی دورکیم……………………………………………. 67-61
فصل سوم: حقوق………………………………………………………………………….. 68
مبحث اول: تعریف و جایگاه حقوق در جامعه……………………………………….71-69
مبحث دوم: کارکرد حقوق در جامعه…………………………………………………… 73-71
-گفتار اول: فایده گرایی جرم…………………………………………………………..73-77
-گفتار دوم: برقراری همبستگی اجتماعی…………………………………………80-77
مبحث سوم: قانون………………………………………………………………….. 84-80
فصل چهارم: تعامل حقوق و اخلاق………………………………………………………..85
مبحث اول: تحلیل روابط حقوق و اخلاق…………………………………………………….87-85
مبحث دوم: تفکیک یا وحدت حقوق و اخلاق…………………………………………..93-87
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………….97-94
کتاب شناسی…………………………………………………………………………….111-98
چکیده:
دورکیم، در جامعه شناسی علمی خود، مبتنی بر مبانی پوزیتویستی، سعی در بررسی مفهوم اخلاق نموده و اخلاق را بعنوان یک واقعیت اخلاقی برخاسته از وجدان جمعی، عاملی برای تنظیم کردن قواعد رفتاری مجاز میان افراد جامعه می داند. اما آیا این اخلاق، خاستگاهی دینی داشته یا سکولار بوده؟ اخلاقی سکولار بوده، مربوط به چگونگی صفات، رفتارها و هنجارهای حاکم بر آنها، مبتنی بر دیدگاه غیردینی، یا ضد مرجعیت دینی که خواستار دخالت انحصاری و مطلق عقلِ خودبنیاد و علم در تنظیم امور زندگانی بوده و سعادت دنیوی و رفاه اجتماعی بشر، تنها غایت مطلوب آن است. در این رساله، در خلال روش توصیفی- تحلیلی بکار برده، به این نتیجه می رسیم که کاربرد واژه ی لاییک برای اخلاق دورکیم، اشتباه مصطلحی است که به جهت کاربرد متداول معمول گشته و حال آنکه اخلاق دورکیم اخلاقی سکولار می باشد. از سویی دیگر میان اجزای جامعه بایستی مجموعه ای از هماهنگی ها و تعاون برقرار باشد، دورکیم عامل اصلی برقراری این همبستگی در دوران معاصر را که ماهیتی ارگانیک دارند، تقسیم کار می داند و حقوق، بعنوان نمود بیرونی این همبستگی، رسالت برقراری هماهنگی و تعاون در جامعه را برعهده دارد. اخلاق، بنیان حقوق بوده و دورکیم با وجود رویکرد پوزیتویستی که دارد، در پاسخ به وحدت یا جدایی حقوق و اخلاق؟ نه تنها، حقوق و اخلاق را از هم بیگانه ندانسته بلکه بدلیل وحدت منشأ، آنها را درتعامل با هم می داند.
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0