عنوان: بررسی بافت اجتماعی-تاریخی پیدایش پاورقی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
اتفاقات سیاسی-اجتماعی که در تاریخ معاصر ایران بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، سرآغاز فصلی بود که پای تفکرات رمانتیسم و به دنبال آن ادبیات پاورقی را به زندگی روزمرهی ایرانیان باز کرد. قرن 14 یکی از دورانهای پرتحرک ادبیات ایران است، ادبیاتی که بیشتر رویکردش اجتماعی است. اتفاقاتی که در چند دههی نخست آغاز قرن 14 در ایران رخ داد، زمینهی گسترش رمان و در کنار آن پاورقینویسی را فراهم آورد.
در یک برههی کوتاه، تقریباً دههی 40 و 50 پاورقینویسی عملاً بر ادبیات ایران تسلط یافت و آن با توسعهی روزنامهها همراه بود.بسیاری از برخوردهای نابههنجار ساواک و فضای پرخفقانِ بعد از کودتای 32 بسیاری را به این سو سوق داد که، خواندن به جای جنگیدن را به عنوان یکی از سرگرمیها بپذیرند. ازاینرو نمیتوان پاورقینویسی را صرفاً، یک سرگرمیِ صرف دانست، بلکه باید آن را محصول شرایط اجتماعی خاصی دانست که یکی از مهمترین ابزار شناخت جامعه است.
از آنجایی که در زمینه پاورقی مطالعات زیادی صورت نگرفته، این پایاننامه بر آن شد تا: موضوع مطالعهی خود را بر روی پاورقینویسی با رویکرد به کتاب پنجرهی فهیمه رحیمی متمرکز کند.
پاورقیها داستانهای جذابی بودند که در حاشیهی روزنامهها به صورت روزانه یا هفتگی و سریالی به چاپ میرسیدند. اما مکتبهای ادبی جدید و ورود دیدگاههای بیرون از ادبیات به داخل ادبیات نشان داد که این آثار قابلیت بررسی روانشناسی، جامعه شناسی، نشانه شناسی و زبانشناسی و… را دارند.مهمترین موضوع پاورقیها مسایل عاشقانه و پلیسی بود.
از میان پاورقی نویسان میتوان به فهیمه رحیمی اشاره کرد. وی متولد 1331 در شهر تهران است و با تقریبأ 30 اثر در این زمینه رکوردار فهرست پاورقی نویسان ایران به لحاظ چاپ و فروش می باشد.
کلید واژه: پنجره، پاورقینویسی، فهیمه رحیمی، داستان، داستان عامهپسند
-1 مقدمه
ادبیات عنصری از فرهنگ عمومی جامعه است و بخشی از دستاوردهای جمعی مردم محسوب میشود. مادهی اصلی ادبیات را کلام تشکیل میدهد. کلمات حامل مفهومی هستند که با آن مردم در جامعه با هم ارتباط برقرار میکنند.
هنگام صحبت از ادبیات نباید فقط به ادبیــات ارزشمند توجه شود زیرا ادبیات عامهپسند نیز در دستهبندیهای انواع ادبی جایگاهی قابل تأمل دارد. ادبیات عامیانه یا شفاهی در شکلگیری ادبیات کلاسیک مؤثر بوده، چون ادبیات عامیانه مرحلهی اولیهی پیدایش ادبیات کلاسیک است.
در کشورهای جهان سوم به خصوص در ایران توجه چندانی به ادبیات عامهپسند نمیشود و چیزی که توجه اکثر محققان و منتقدان را به خود جلب میکند، ادبیات وزین کلاسیک است. در صورتیکه با بررسی و توجه به ادبیات عامهپسند میتوان از منظر جامعهشناختی ادبیات را بررسی کرد.
«هر داستان، افسانه، مثل، اسطوره و دیگر شکلهای ادبیات عامیانه، همواره حامل پیامهای اجتماعی نهفتهای است که رابطهی ذهنیتی مردم در یک برهه زمانی (رابطه افقی) یا نسلهای پیاپی (رابطه عمودی) را حفظ میکند» (ارشاد،1387: 6).
هر داستان و مثلی در دوران تاریخی ویژهای ساخته میشود که بیانگر خصوصیات ویژهی آن دوران است. «از اینرو، هر متن ادبیات عامیانه به پنجرهای میماند که به دنیای اجتماعی گستردهای از معناسازی و فهم کردن باز میشود» (همان: 6).
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0